به گزارش شهرآرانیوز، وقتی طراحی خطوط پارک حاشیهای به کنار خانه هایشان حتی در معابر فرعی رسید، نمیدانستند از این اتفاق جدید شهری خوشحال باشند یا ناراحت. خوشحال از اینکه شاید با این اقدام، وضعیت آشفته ترافیکی در گذرهای اصلی و فرعی خانه هایشان سامان بگیرد و اندوهگین از اینکه اختیار پارک مقابل منزل خود را از دست بدهند. دغدغههایی که همچنان ادامه دارد و گاه و بیگاه به گوش میرسد. این بار، ساکنان خیابان آیت ا... رئیسی «توحید سابق» تا میدان شهدا از اجرای طرح پارک حاشیهای، هزینه هایش و پیامدهای فراوانش شکایت دارند.
در حوالی میدان شهدا تا خیابان قرنی، تا چشم کار میکند، خودروست. در گذرهای فرعی نزدیک به این میدان، جای سوزن انداختن نیست. مجتمعهای تجاری که در دل ساختمانهای قدیمی جا خوش کردهاند، هنوز هم رنگ وبوی قدیمی دارند. یکی از همسایه ها، بی حاشیه و صریح، ما را به سمت خیابانهای فرعی راهنمایی میکند، جایی در حوالی مجتمع نصر و کوچههای اطراف.
یکی از ساکنان مشکل را این گونه توضیح میدهد: من بانوی شاغلی هستم با یک فرزند خردسال. سال هاست در همین بافت قدیمی زندگی میکنم. خانههای اینجا معمولا قدیمی هستند و مانند خانههای تازه ساز پارکینگ ندارند. خانه ما هم از این قاعده مستثنا نیست. تا پیش از این، پارک خودرو بیرون منزل برای من و همسرم مشکلی ایجاد نمیکرد، اما حالا به سختی جای پارک پیدا میکنیم. برخی از کسبه یا مشتریانشان با پارک خودرو، مسیر را مسدود میکنند و پیدا کردن صاحب خودرو هم دردسرهای خودش را دارد.
همسایه دیگری که به جمع ما میپیوندد، صحبتهای پیشین را تکمیل میکند: چرا هزینهها این قدر افزایش یافته است؟ اگر هر شب مجبور باشم ۱۰۰هزار تومان برای پارک حاشیهای بپردازم، در ماه ۳ میلیون تومان میشود. این مبلغ را باید برای پارک خودرویی که حتی محافظ یا نگهبانی هم ندارد، در مقابل خانه خودم بپردازم. این موضوع کاملا نامعقول است و باید حل شود.
این شهروند تأکید میکند: ما و بسیاری از هم محلیها در همین محدوده بزرگ شدهایم و نمیتوانیم از محله خود دل بکنیم. کاش مسئولانی که دغدغه هویت شهر مشهد را دارند، این موضوع را بهتر درک کنند و برای پارک کردن خود مقابل خانه خودش نرخ تعیین نکنند. مگر ما چقدر درآمد داریم که چنین هزینهای را برای پارک شبانه بپردازیم؟
او در ادامه پیشنهاد میدهد: بهتر است برای ساکنان محلههایی با بافت قدیمی که اغلب پارکینگ ندارند، راه حل جداگانهای در نظر گرفته شود تا حداقل ساکنان از این طرح آسیب نبینند.
خانم جوانی که با خودرو پژو۲۰۶ به دنبال جای پارک میگردد، سرش را از پنجره بیرون آورده و کوچهها را زیر نظر دارد. با بی حوصلگی و با دور زدن در کوچه ها، بالاخره جای پارکی پیدا میکند. وقتی متوجه پیگیری موضوع از سوی شهرآرا میشود، صحبتهای دیگر همسایهها را تأیید میکند و از پیگیریهای خود با مرکز۱۳۷ و سازمان متولی پارک حاشیهای میگوید: من در این محدوده کار میکنم و پیدا کردن جای پارک برای من به یک دغدغه روزانه تبدیل شده است.
او ادامه میدهد: از شما تقاضا داریم این شیوه مدیریت ترافیک و پارک خودروها را به صورت علمی و میدانی پایش کنید تا ببینید چقدر در مدیریت ترافیک مؤثر است.
وقتی با مرکز۱۳۷ تماس میگیرم، کارشناس پاسخ میدهد: بروید پارکینگ میدان شهدا پارک کنید! اما این سؤال پیش میآید که با بچه کوچک یا سالمند، چطور باید این مسیر را پیاده برگردیم؟ به ویژه وقتی هوا سرد است، آمدوشد دشوارتر میشود. برای پیگیری بیشتر با سازمان پارک حاشیهای تماس میگیرم. پاسخ متصدی چندان رضایت بخش نیست: «همین است که هست.»
با تأکید میگویم: مستندات را هم ارسال میکنم.
پاسخ متصدی این است: این ارقام تصاعدی پارک حاشیهای، مصوبه شورای شهر است.
کرمانی نیز گلایه اش را این گونه بیان میکند: ما ساکنان محدوده خیابان شهید رئیسی (پلاک ۱۰ تا ۲۶) به ستوه آمدهایم. قبلا برای پارک خودرو در هر شب فقط ۱۰هزار تومان از حساب پارک حاشیهای کسر میشد، اما حالا چندین برابر شده است. چه کار کنیم که خانه هایمان در محاصره خودروهای کسبه اطراف است؟ نمیتوانیم هر روز با آنها دعوا کنیم. از طرفی، این همه هزینه برای ساکنان توجیه اقتصادی ندارد.
مرتضی جمشیدی، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد، در پاسخ به دغدغهها و گلایههای شهروندان درباره درخواست مساعدت برای فضای پارک حاشیهای در خیابان شهید رئیسی (توحید سابق) بیان میکند: این معبر و شرایط پارک خودرو از سوی کارشناسان مورد بررسی میدانی قرار گرفت و مشاهده شد که در خیابان شهید رئیسی تعدادی کوچه با عرض تقریبی یک متر وجود دارد.
جمشیدی ادامه میدهد: در هر کوچه حدود ۱۰واحد مسکونی قرار دارد. بر این اساس، پیگیریهای لازم درباره فعال سازی معبر حاشیهای از سوی شورای همتا به نماینده اهالی محل ارائه و اعلام شد که حاشیه خیابان، فضای عمومی و مشاع است و امکان اختصاص بخشی از آن به پلاک خاصی وجود ندارد.